Tagi i kategorie WordPress

Niniejszy artykuł pod tytułem Chroń się przed cyberprzestępcami – 10 przydatnych porad nie stanowi porady, ani nie jest materiałem edukacyjnym, a jedynie przedstawia wyłącznie opinię jego autora. Oznacza to, że wszystkie informacje, które u nas znajdziesz na temat Chroń się przed cyberprzestępcami – 10 przydatnych porad należy traktować jako forma rozrywkowa, a każdą decyzję podejmować wyłącznie samodzielnie w oparciu o właśne doświadczenie oraz rozsądek. Nie tylko nie zachęcamy, ale wręcz odradzamy wykorzystywanie znalezionych tutaj informacji w każdym celu i w każdej sferze życia prywatnego oraz zawodowego.

Tagi i kategorie WordPress to dwie niezależne metody grupowania treści na stronie internetowej. Do czego one służą? Jak z ich pomocą poprawić SEO witryny i rozwijać swoją stronę, bloga lub sklep internetowy?

Tagi i kategorie WordPress – do czego służą?

Tagi i kategorie WordPress to dwie taksonomie, które służą do porządkowania wpisów i publikowanych na stronie treści. To jeden z najważniejszych mechanizmów organizacji strony internetowej, który można nadzorować z poziomu administratora, przed utworzeniem wpisu.

Aby dodać kategorie i tagi w panelu WordPress, należy zalogować się do Panelu Administratora, odszukać menu Wpisy (po lewej stronie ekranu), a następnie wybrać właściwą zakładkę – Kategorie lub Tagi. W oknie, które się otworzy, możemy tworzyć nowe kategorie i podkategorie, oraz zarządzać tymi, które już zostały utworzone. Nazwa kategorii, tak samo, jak i tagu, jest zawsze widoczna dla użytkowników strony. Jak umiejętnie planować taksonomię i rozwijać swoją stronę, bloga lub sklep internetowy?

Tagi i kategorie WordPress – podstawowe różnice

Kategorie to metoda grupowania wpisów, która funkcjonuje w WordPress od samego początku. Wraz z rozwojem strony najczęściej przybywa także kategorii, które hierarchizują jej zawartość pod kątem konkretnych grup treści.

Tagi pojawiły się wraz z wersją WordPress 2.6, ich główna funkcja to wskazanie czytelnikom tematów wpisu. WordPress wyświetla domyślnie tylko najbardziej popularne tagi, w postaci tzw. chmury tagów. To interaktywna lista najpopularniejszych tagów używanych na danej stronie internetowej. Funkcję tę można dodać z poziomu  panelu administratora. Wystarczy wejść w zakładkę Wygląd, Widgety, a następnie Chmurka Tagów.

Korzystanie z archiwum tagów lub archiwum kategorii ułatwia czytelnikowi przeglądanie treści zawartych na stronie. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownik może bardzo szybko odnaleźć interesujące go treści oraz dotrzeć do informacji o zbliżonej tematyce. Kategorie działają na zasadzie podobnej jak spis treści, natomiast tagi pełnią funkcję swoistego indeksu haseł. Obie te metody grupowania łączą posty w grupy tematyczne, ale na trochę innych zasadach. Jakie są różnice pomiędzy kategoriami i tagami?

Oto podstawowe różnice w funkcjonowaniu tych dwóch taksonomii.

Kategorie w WordPress

Kategorie powinny być dopasowane do profilu strony i charakteru publikowanych treści. Ich układ jest hierarchiczny — mogą być podzielone na kategorie nadrzędne i podrzędne i zagnieżdżone jedna w drugiej. Kategorie mają na celu porządkować treść, ich użycie jest wskazane (a wręcz obowiązkowe), niezależnie od tematyki bloga.

Dany wpis można przypisać do kilku kategorii (maksymalnie dwóch), kategorie wyświetlają się użytkownikom strony w postaci listy zawierającej wszystkie grupy publikacji.

Tagi w WordPress

Tym, co charakteryzuje tagi, jest brak hierarchii. Tagi są równorzędne, to dodatkowa metoda nawigacji – korzystanie z nich nie jest obowiązkowe. Tagi są zazwyczaj bardzo szczegółowe, mają na celu oznaczać treść, a nie porządkować ją.

Dany wpis można przypisać nawet do kilkunastu różnych tagów, rozwiązanie to jest często stosowane w sklepach internetowych. Tagi są wyświetlane w postaci fraz oddzielonych przecinkami, długość jednego tagu nie powinna przekraczać dwóch słów.

Tagi i kategorie WordPress a techniki SEO

Umiejętnie stosowane tagi i kategorie mogą wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie strony i zwiększyć jej pozycję w wynikach wyszukiwań popularnych wyszukiwarek internetowych. Umiejętnie użyte kategorie i tagi porządkują stronę internetową oraz organizują jej treści. Aby poprawnie zoptymalizować stronę, należy tworzyć takie tagi, które będą się nawzajem uzupełniać z kategoriami.

Jak prawidłowo zoptymalizować stronę z użyciem tagów?

  • Nie zaniedbuj rozwoju kategorii na stronie internetowej, zwróć uwagę na to, by kategorie nie były ani zbyt wąskie, ani zbyt szerokie
  • Liczba tagów nie powinna przekraczać liczby wpisów na stronie, do każdego tagu powinno przynależeć przynajmniej kilka wpisów
  • Kategorie i tagi na stronie nie powinny się wzajemnie pokrywać, nie mogą się mieszać

Warto dodać opisy kategorii i tagów, by wyjaśnić czytelnikom, jakie wpisy są z ich użyciem grupowane. Aby dodać opis, wystarczy w Panelu Administratora wejść w zakładkę danej Kategorii lub tagu i wprowadzić tekst w odpowiedni box. Opis kategorii powinien informować czytelników, czego dotyczy wybrana kategoria i co można znaleźć w przypisanych do niej wpisach.

UWAGA: Jeśli strona ma niewiele wartościowej treści, nie należy przesadzać z ilością kategorii i podkategorii. Przypisanie wpisu do wielu kategorii nie wywiera żadnego efektu na SEO (ani pozytywnego, ani negatywnego), jednak aby strona nie traciła na wizualnej atrakcyjności, najlepiej przypisywać wpisy do jednej, maksymalnie dwóch kategorii.

Przeczytaj także więcej o tym czym są strony WordPress.